02 mai 2011

Trasee cu protectii mobile la Tabachka

Ultima oara (si prima, dealtfel...) cand am fost la Tabachka am vazut in partea dreapta a falezei principale o succesiune de fisuri care parea ca poate fi urcata cu protectii mobile, cu conditia ca in prealabil sa curat vreo doua tufe uscate de maracini, sa daram cativa bolovani instabili, sa perii lichenii si pamantul de pe prize si sa montez un top. Dar ce nu face omu' pentru o noua aventura ?!



Dupa doua saptamani in care m-am tot gandit la linia respectiva, ieri am mers din nou acolo, de data asta pregatit cu tot ce trebuia pentru curatarea si urcarea noului traseu. Impreuna cu prietenul meu Stefan Carstea, am urcat pe poteca din spate si dupa ce ne-am luptat cu maracinii de sub marginea falezei am reusit sa ajungem pe un prag unde am montat un top cu doua spituri si urechi cu inel Faders. Cateva ore (de munca intensa, ca doar era 1 Mai) mai tarziu, traseul era curatat si gata de premiera in catarare libera traditionala.

Traseul Tsepkata (adica "fisura" - numele nu este foarte creativ, dar nu stiam sa scriu altceva in bulgareste la baza traseelor), care are cam 25 m si gradul VII-, incepe pe un diedru usor surplombat care are o fisura de chei de degete care ia friend-uri mici, apoi continua drept in sus spre o fisura surplombata si mai larga (chei de palma) care conduce spre stanga la baza fisurii finale. Aici am montat un Big Bro #2, dar acesta nu este obligatoriu, doi metri mai sus este un bolovan incastrat care ofera o asigurare foarte solida, iar pasajul nu este foarte dificil.

In rapel, pe parcursul curatarii traseului, am mai descoperit (si curatat) inca o linie ceva mai usoara prin stanga care ajunge la baza fisurii finale din primul traseu (top-ul este comun), asa ca l-am urcat si pe asta "la descalzire"... (traseul mai usor este Tsepkata nr. 1 iar traseul mai dificil a primit numarul 2)

Aceasta linie (grd. VI) incepe din acelasi loc, dar urmeaza fisura din stanga, care conduce pe un prag (cu pamant...). De aici se urca o fisura larga, inclinata spre dreapta, care se asigura cu o bucla pe un copacel (atentie la bolovanii de deasupra acestuia, care par cam instabili !). La capatul acesteia se intalneste fisura finala din traseul din dreapta, pe care se continua pana la top.

Cele doua trasee incep pe fisurile evidente aflate intr-o nisa din extremitatea dreapta a falezei, iar pentru asigurare sunt suficiente cateva friend-uri mici si un set de nuci, eventual cu dubluri pentru marimile medii-mari (in traseul #1 am folosit si doua hex-uri).

Intrarile in cele doua trasee


Intrarea in Tsepkata 1 (traseul din stanga, cel de gr. VI)


Intrarea in Tsepkata 2 (traseul din dreapta, cel de gr. VII-)


Fisura finala, comuna celor doua trasee



Pentru identificare, am scris cu un marker la baza traseelor Tsepkata 1 si 2 (in bulgareste, of course !) ca sa-i anunt pe colegii nostri bulgari ca sunt doua trasee de trad acolo si ca n-ar trebui sa monteze spituri pe noile linii (le-am scris si pe forumul de pe climbingguidebg.com).

Liniile celor doua trasee

2 comentarii:

  1. Bravo.
    Poate nu strica sa vorbesti cu aia din Ruse. Sa nu te trezesti ca iti trag niste spituri pe liniile de trad(eventual si vreo 2 sapaturi, ca ai vazut ca le au cu sfredelitul).
    Mai e o stanca, surplombanta, la vreo 300 m, in continuarea drumului, pe partea dreapta. Dupa cate imi aduc aminte, erau vreo 2-3 fisuri interesante.
    Si nu uita de Koshov (care nu e-n rezervatie), ca si pe acolo, parca, ai ceva linii.

    Boroi Catalin.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am scris despre trasee pe forumul in engleza de pe climbingguidebg.com, sper sa citeasca si cei din Russe :)

    Acum am mers doar a doua oara la Tabachka: prima oara am urcat cateva trasee de escalada pe care m-am asigurat cu mobile (fara spituri), a doua oara am facut premiere trad... incerc sa continui in ritmul asta ;)

    RăspundețiȘtergere

Comentariile sunt moderate de catre autorul blogului, iar "anonimele" sunt respinse din principiu. Daca vrei sa comentezi trebuie sa te prezinti.