05 august 2011

Doua noi trasee de trad in cheile Folea: Helios (6b) si Selena (6a+)

Anul trecut am urcat un nou traseu de catarare libera traditionala (30 m, 6a+/6b) in dreapta peretelui Odiseea din cheile Folea. Linia respectiva incepea pe partea dreapta a unui horn surplombat aflat la vreo 10 m in aval de intrarea in traseul Calypso, continua pe fisura evidenta din stanga, apoi pe un diedru surplombat si pe un horn scurt pana la top (unde am montat doua spituri cu urechi cu inel Fixe).

La momentul respectiv am considerat ca aceasta era linia cea mai logica, dar in zona mai existau cateva posibile variante pe care vroiam sa le explorez, asa ca saptamana asta am mers din nou in Folea, cu planul sa mai curat si sa urc inca o linie de trad, ceva mai la dreapta, pe acelasi perete.

(In imaginea de mai jos sunt figurate toate traseele pe care le-am curatat/echipat/urcat pana acum pe peretele "Odiseea" - inclusiv cele doua noi, descrise in continuare).

Topo Odiseea (click pentru imaginea marita)



Impreuna cu amicul Valeriu "Cousteau" Mihailescu, am urcat prima lungime din Calypso, iar din regrupare am trecut prin grota-tunel care duce la top-ul traseului de anul trecut. De aici am mai traversat vreo 5-6 metri spre dreapta, pana intr-o nisa, unde am montat un nou top (doua spituri Hilti de 12 mm cu urechi cu inel Faders) si am montat corzile statice "de lucru" pentru curatarea unei linii care de la sol se anunta foarte interesanta.

Pe masura ce scormoneam pamantul din fisuri, am constatat ca de fapt nu curatam un traseu nou, ci dezgropam de sub ierburi un traseu mai vechi, care probabil a fost pitonat de unul dintre cataratorii locali prin anii '70 sau '80 si lasat apoi in uitare.

Dupa vreo 5-6 ore de munca, am reusit sa curatam intreaga linie si sa o "reamenajam" pentru catararea libera traditionala, adica sa scoatem fiarele ruginite de prin fisuri - mai putin cele doua pitoane cu inel de la iesirea din hornul de la inceputul traseului, pe care inca n-am reusit sa le scot.

Pentru ca ambele trasee incepeau pe acelasi horn, am aruncat o privire la fisura surplombata din stanga, care initial mi se paruse mult prea dificila, in speranta ca mai gasesc inca o varianta de intrare. Spre surprinderea mea, pasajul oferea cateva posibilitati naturale de asigurare si suficiente prize pentru catararea libera, deci acum cele doua trasee au linii independente.



Pentru a preveni comentariile obisnuite despre echipament - "eu sunt sarac si nu pot sa ma dau pe trasee d'astea, pentru ca n-am bani de doua seturi de friend-uri si trei de nuci... eu vreau sa mi se dea spituri!" :o) - o sa descriu aici si traseele si echipamentul folosit, care pentru ambele trasee este destul de "minimalist": anouri, cateva hex-uri si cateva nuci, optional, unul sau doua friend-uri medii (eu am folosit un set de hex-uri DMM Torque Nuts, un set de nuci DMM Wallnuts si doua friend-uri Metolius MasterCam #4 si #6, echivalent cu BD C4 #.5 si #1 sau DMM 4CU #1.5 si #2.5).

Cele doua trasee au cam 30 m, deci pentru rapelul de la top este necesara o coarda de min. 60 m.

Urmatoarele paragrafe contin descrierile pasajelor de catarare si detaliile despre echipamentul folosit. Cei care intentioneaza sa urce traseele "la vedere" sunt sfatuiti sa nu citeasca continuarea articolului!



(click pentru imaginea marita)
Linia din stanga (cea urcata in premiera anul trecut, dar cu o intrare noua, mult mai potrivita cu restul traseului) se numeste Helios si are cam 6b. Traseul incepe pe o portiune mai framantata de pe fatza din stanga hornului, iar dupa asigurarea unei clepsidre destul de mari (anou de 180 cm) am traversat ascendent dreapta pana la fisura surplombata, unde am asigurat inca o clepsidra solida dintr-o pozitie destul de buna. Fisura am urcat-o in bavareza, pana pe pragul de deasupra ei, unde m-am odihnit si am mai asigurat inca o clepsidra cu un anou de 60 cm.

De aici am urcat pe fisura din stanga (asigurare cu un hex mare - DMM Torque #3) cu chei de palma si de picior. Dupa montarea unui alt hex se ajunge la baza unui diedru surplombat, care are o fisura de degete pe care am urcat-o tot in bavareza (cu asigurare intr-o nuca DMM Wallnut #6) pana la un copacel crescut la capatul fisurii, apoi se mai urca inca un horn (nuca Wallnut #8) pana pe platforma de pe care se poate asigura top-ul.



Linia din dreapta (adica traseul pitonat candva demult, dar curatat de pamant, ierburi si ruginituri si convertit in traseu de trad) se numeste Selena si dupa parerea mea, are gradul 6a+.

Traseul incepe cu un horn cu prize mari, pe care se urca cu usurinta pana acolo unde se inchide, obligand la iesirea in exterior peste un pasaj surplombat (inainte de acesta, am montat un anou de 180 cm intr-o clepsidra mare).

Dupa ridicarea cu o cheie de palma in fisura, am prins o clepsidra peste care am trecut un anou de 60 cm, apoi am continuat pana la un prag (punct de odihna). Aici am montat un friend Metolius Master Cam #6 (verde) pe fisura verticala si unul #4 (rosu) pe fisura oblica din dreapta, pe care am traversat apoi (crux!) pentru a intra pe linia unui diedru mai framantat.

De aici posibilitatile de asigurare se inmultesc (pana la top, eu am mai montat doua hex-uri medii si doua nuci), iar dificultatea scade putin, dar catararea ramane totusi destul de tehnica.

Traseul ar mai putea continua cel putin o lungime pe cele doua fisuri paralele de deasupra regruparii, dar acestea arata ca o gradina botanica si ar trebui curatate in prealabil. Cand mai ajung pe acolo poate urc artificial lungimea sa arunc o privire... Oricum, cred ca dificultatea lungimii urmatoare este mult mai mare din cauza surplombei accentuate.

2 comentarii:

  1. Anonim9:26 a.m.

    Am catarat traseele Helios si Selena si cateva de peste drum mi-au placut foarte mult. Felicitari!
    Succes in continuare si la cat mai multe trasee!

    Alex Lungan

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur ca le-a mai urcat cineva in afara de mine :) Ce crezi despre dificultate ? sunt cotate corect ?
    Laurentiu

    RăspundețiȘtergere

Comentariile sunt moderate de catre autorul blogului, iar "anonimele" sunt respinse din principiu. Daca vrei sa comentezi trebuie sa te prezinti.